Träskbrädet, del 1

Lead Adventure Forum är ibland en galet inspirerande plats om man har för mycket tid och lider av ADD. Tyvärr en kombo som stämde bra in på mig när jag bestämde mig för att bygga ett spelbräde. Som självklart växt enormt under planeringsstadiet och jag har nu, tror jag, lyckats involvera Samen i projektet. Vi får se hur mycket vi kan göra tillsammans, men förhoppningsvis, och då menar jag verkligen Förhoppningsvis, så kan jag bli färdig till senast februari då jag lovat en kamrat att köra lite zombie/kolonial/Kåål-slagsmål. Men vatt dä häll, här är en till synes underbart vacker presentation som får det att krulla sig i den numera enormt stora ångesttarmen.

Bakgrund:

Jag hade först tänkt att skriva en enormt invecklad historia om liv, död, barbarer, syndafloder och bibliskt gladvåld. Självklart kom jag nästan till slutet innan jag insåg att texten bestod av ett par galna rader som lyckats sammanfoga sig själva utan direkta övergångar. Det blir nog en fantasy-roman i framtiden som jag kan bli snuskigt rik på. Har inte kommit på namnet än, men den ska garanterat innehålla barbarer…

I alla fall, hela projektidén började gro när jag spelade Left 4 Dead 2 och den smått ångestframkallande banan ”Ragin’ Cajun”. Jag hade tidigare haft planer på att göra nåt ”Kolonialt” för att få använding för mina 200+ Darkest Africa-figurer, och kände direkt att ett träsk kunde användas till flera olika settings utan större ansträngning. Men, jag hade en viss beslutsångest över hur jag skulle ta och göra terrängtillbehören eftersom jag tycker det ser lite löjligt ut med saker som är basade på andra grejer som sedan bara läggs ut på spelbrädet. Men, det löste sig med att spackla brädet och ”sanda”, då får lite höjd på brädet. Den höjden borde vara över 1mm, så om man gjorde konturer som var ospacklat direkt i brädet så borde man ha en helt naturlig bit terräng och inte nåt som känns pålagt. Så var planen i alla fall och den funkar väl sådär. Min lösning fick divideras fram och tillbaks ett par veckor innan jag av ren slump hittade Games Workshops plastskivor som används för att sätta upp regementen till Warhammer Fantasy. Äntligen slapp jag ha ångest över att skära snett (det är min specialförmåga, precis som att Samen inte kan borra rakt). Så glad i hågen satte jag igång. Det var lite svårt att hitta material som skulle passa för att göra träskeffekten då jag eftersökte lite mer djup i brädet. Min första plan var att inhandla en frigolitskiva (600mmx1200mm) på 30mm och ytterliggare en på 20mm. Men, när jag väl kom till Bauhaus så hade de bara 10mm tjocka eller 50mm tjocka. Inte så mycket att göra åt saken tänkte jag och nöjde mig med 2 av varje. Ett beslut som jag på senare tid har börjat ångra något fruktansvärt mycket eftersom jag glömt av att frigolit är ganska så skört… Nu finns det en lösning, men det höjer tyvärr brädet med 10mm, vilket kan vara lite bekymmer framöver när jag bygger till ytterliggare bräden. Men, när jag började så hade jag inte några som helst tankar om just skörhet, eller bekvämlighet och började direkt att skissa ut var som skulle vara fast mark på brädet. Efter lite fristilande, och duttande så kände jag mig nöjd. Så det var dags att ”bara” karva… Well, det var här jag började gråta litegrann varje dag. Det går nämligen inte att karva och gröpa ur frigolit utan att det flyger små äckliga kulor överallt, och det går verkligen inte att genomföra en sådan sak hemma då det kan resultera i skilsmässa. Så, med frustrationen bultandes i pannan tog jag mig till föreningslokalen och letade upp industridammsugaren. Sen började en ganska så trist process med att först skära längs de markerade konturerna, för att sedan skära lod- och vågrätt över det som skulle tas bort. Sedan fick man ta och pilla bort varenda bit för hand, dammsuga, pilla, dammsuga, skrika av frustration, pilla, dammsuga och så vidare…

Det resulterade i alla fall i nedanstående bild. Observera att alla bilder är tagna med min Iphone, så jag kan garantera att de inte är av bra kvalité då ljuset i förenings kök inte är det bästa (vi använder det för att hämta vatten och spraya gubbar så…).

Eftersom frigoliten börjar lossna i små flirtkulor när man väl börjat skära i den så var jag tvungen att hålla de på plats. Efter lite funderingar hur så bestämde jag mig för att täcka allt med spackel, och sedan med hjälp av en stor pensel och mycket vatten, pressa in spacklet i frigoliten. Det ger i alla fall en viss stabilitet till de översta lagren, och mer än så behöver jag inte. Som ni säkert ser så har jag tejpat sidorna med silvertejpt. Det är för att undvika att kanterna slås sönder under fraktningen.

Efter att allt fått torka i 48 timmar så var det dags att lägga på ett av de två lagren med frigolit i sänkorna och längs kanterna. Detta för att jag skulle få ytterliggare stabilitet och för att man inte skulle se att det är frigolit. Jo jag vet, man vet att det är byggt på frigolit, men personligen tycker jag att det tappar lite av sin charm när man ser ett par flirtkulor sticka fram som ett par variga bölder… Det blev även en hel del utskissning utav var jag skulle ha de olika terrängelementen, och det slutade egentligen med att jag helt ångrade hälften av vad jag planerat när jag insåg att jag hade ganska lite yta att arbeta på.

Man kan även se den första prototypen över hur jag tänkt bygga träden.

Nu hade jag äntligen fått mitt korkbark som jag beställt från den stora djävulsön i väst. Fick en stor mängd kork för en liten slant och började direkt att bygga klippan som ska ha en läskig hängbro. Planeringen var att kunna spela med både ett bräde eller alla 8 bredvid varandra… Eftersom jag tvingade sitta och vakta en knapp i 12 timmar så hade jag faktiskt en massa tid över till att göra många av träden. Hann med ungefär 30 innan dagen led mot sitt slut. Varje träd innehåller 12st ståltrådslängder som måste tvinnas ihop två och två, för att sedan tvinnas runt en spik som jag tagit genom en 30mm-platta (1.5mm tjock). Fantastiskt kul… Men, jag var lite smart, så jag gjorde två plattor som jag använde för att markera ut ungefärlig plats på buskar och träd. Mest för att jag ville kunna underlätta transporten och för att vid senare skede när jag drar igång betongmixen över så har jag lite sänkor så att träden sitter bättre och se snajsigare ut.

Slut på del 1.

Comments
One Response to “Träskbrädet, del 1”
  1. Christo skriver:

    Fy fan vad fint, Fanni! Mer!

Kommentera

