Första gästinlägget Del 1

Nu när bloggen nåt det första målet med 10 inlägg så känns det extra bra att fira av det med bloggens allra första gästinlägg!
Inlägget kommer från den trevliga gubbspelaren Hammar’n som residerar på Gotland. Han har skrivit en otroligt genomgående tutorial om att grunda gubbar på ett intressant sätt. Originalinlägget finns på Lead Adventure Forum och innehåller även en bra del om att fotografera figurer.
Så bered er på ett väldigt bildtungt inlägg som är rätt så hardcore när det kommer till pedagogiken.

Att grunda figurer

Det finns en hel del mängder med verktyg som man kan använda men nedan är de som jag använder mest:

Från vänster: Modellskalpell med Exels No12’s halvmåneformade blad, Tandläkarverktyg, Nålfilar i olika format.
Jag tycker personligen mer om Exels No12 än Exactos No11-blad som jag uppfattar som mindre skör och dessutom så är den väldigt bra till att skrapa i mer kurviga partier.
Sen använder jag även en Dremel för för lite större arbeten samt när jag ska ruffa till basen för limmet.

Steg 1:
Jag börjar med att skrapa rent figuren noggrant. Det kan tilläggas att jag inte är sådär jättenoggrann med eventuella fil- och skärmärken eftersom färgen tenderar att täcka det mesta. Men skulle jag tycka att det behövs fixas till innan grundfärgen så brukar jag använda stålull, tandläkarverktyget och en smärgelkudde för att få en sådan slät yta som möjligt (Reds anmärkning: Det kan vara en god idé på t ex resinmodeller som kan vara relativt svåra att få släta ibland).

Steg 2:
Jag decimerar basens tjocklek så gott jag kan. Mest för att jag inte alls gillar den eventuella höjd som figuren kan få om man limmar den direkt på basen. Jag använder en träfil vars grovhet gör att det är lättare att göra rent den efteråt. Filen är även aningen oval i formen då det gör det lite lättare att få tvåkomponentslimmet att fastna bättre när jag sätter fast modellen på basen.

Steg 3:
Jag kör med 25mm breda brickor till infanteri och 35mm till kavalleri. Jag söker även upp de med minst mitthål. De brukar även vara runt 1mm tjocka. Jag kör med lite tjockare brickor om det är figurer som är gjutna för ”slottabaser”, då dremlar jag snabbt fram en skåra i brickan så att figuren passar in bättre.



Steg 4:
Jag använder alltid tvåkomponentslim när jag limmar fast mina figurer på baserna. Anledningen är enkel, de sitter fast stenhårt jämfört med superlim och lim från värmepistol som kan knäckas av om man är lite ovarsam, full och tycker att jonglering är en rolig grej. Jag använder en hylsa för limmet, men den är rätt så dyr så det är verkligen ingenting som man behöver köpa.

Steg 4.5:
Nu smetar jag bara på limmet på figurens bas, inte brickan. Till skillnad från Superlim, så blir tvåkomponentslimmet bättre av att det är lagt i ett tjockt lager, det var därför jag gjorde figurens bas lite oval.
Det bör också påpekas att tvåkomponentslim inte krymper så värst mycket, så jag ser till att smeta ut allt lim ordentligt så det inte blir små knöliga bitar här och där. Det torkar på fem minuter så man behöver inte vänta sådär värst länge. Även om det kan vara en idé att rappa på lite om man har fler än 5 figurer att limma fast på en gång.
Eftersom brickorna har ett litet hål mitt i så är det en bra grej att ha nåt slit-och-släng att sätta figurerna på, jag använder post-its som jag slänger efter att limmet torkat.


Steg 5:
Nu har limmet torkat och det är dags att fixa textur på baserna. Jag brukar för det mesta fixa baserna innan jag grundsprayar dem. Det finns flera skäl till detta. Ett av dem är att jag för det mesta målar texturen istället för att ha den au naturel.
Jag brukar oftast använda två sorters basning när jag gör det på figurerna. Den ena är vanlig sand av det lite grövre slaget med PVA-lim (Trälim eller annat vitt hobbylim) eller Pumice (Det jag har nu är Renissance Ink, halvgrova version). Jag borde använda Pumice när småsten, flock och annat läggs på basen senare. Varför? För att Pumice ger en effekt av krattat grus. Sanden och limmet behöver nog ingen större introduktion. Jag använder Aleene’s Tacky Glue, det är klibbigare så sanden håller sig kvar längre.

Pumice pressas på Löjtnant Hardaldays bas med en spatel…

… Sen jämnar jag ut den på basen med en blöt pensel.

Småsten kan tryckas ner i Pumicen för att ge det en mer naturlig yta.


Här penslar jag på limmet på Mr. Khans bas

Jag tycker personligen att det är smidgare att lägga på småsten och andra detaljer innan jag doppar basen i sanden.

All extrasand blåses och knackas bort

Sen pressar jag ner sanden i limmet med fingret så att det fäster lite bättre.

Här är en rätt så händig grunka som jag byggt. Det är i grunden bara en vanlig ineffektiv 60 watts glödlampa som jag smäckat in i skåpet. Sänker torktiden rätt rejält och är en smidig grej att ha när man har lite tid över till att sitta och vänta på att gubbarnas baser ska torka.

Efter 10 hetaminuter i herrbastun så har  baserna torkat. Pimpstenen tappar en del i volym när vätskan åkt ur den, så det kan vara rätt bra att ha i åtanke om man gör större grejer.

Och tillslut så sätter jag alltid fast figurerna i Hammarn’s Korkmästarseriesystem 2000. Med andra ord ett par vinkorkar som sätts på ett par stift. Jag rekommenderar plastvinkorkar eftersom silikonet kurerar sig själv mellan varven.
Tryck på lite smältlim med en värmepistol på basen och tryck på basen på korken. Det är viktigt att göra tvärtom här…

Eftersom jag sällan målar i omgångar mindre än fem så har jag slängt på ett par av Mr. Khans polare med.

Och ett par av Löjnant Hardaldays kollegor fick följa med. De större korkarna är bara med för att visa vad jag använder när jag ska fixa enskilda bitar eller saker som är lite större.

Notis:
Pumice är pimpsten till naturen men i det här sammanhanget är det ett konstnärsmedium som används för att ge textur till konst. Pimpsten har ju låg vikt. Det som jag använder är ompackad skit som såldes av Cote dArmes till hobby marknade. I grunden är det granulerad pimpsten av homogen storlek (smooth, medium, large) i akrylmedium som appliceras med pensel eller spatel. Det kan blandas med akrylfärg.

Slut på del 1, del 2 kommer senare i veckan…

Kommentera

