Första gästinlägget, Del 2

Forts.
Det är en lite debatt om hurvida man behöver tvätta sina figurer innan grundmålning eller inte. Vissa hävdar att det inte har nån som helst betydelse men personligen gör jag det för att undvika att färgen glider av. Det finns en massa anledningar till varför den kan göra det; Fett från fingrarna, damm från rensningen, fett från gjutningen osv.
I vanliga fall brukar jag göra det här i handfatet, men för pedagogikens skull så har jag självklart även riggat och fotograferat den här delen med…

Steg 1:
Det som jag använder:

  • Varmvatten med lite diskmedel
  • Varmvatten för att skölja rent
  • Mjuk tandborste
  • En hård slit-och-släng pensel med platt topp
  • Tandläkarverktyg

Jag börjar processen med att borsta av sand från basen. Jag gör det med en ganska så hård borste så jag får med det där som kan vara på väg att lossna. Hellre att man förlorar lite extra sand från basen än att man sitter där som ett fån och råkar få med sandkorn när man målar. För det är rätt störande…

Nu använder jag tandläkarverktyget för att skrapa bort smuts och eventuella limrester. Tvåkomponentslim är nog det värsta eftersom det är helt genomskinligt och syns först när man grundat figuren. Lim från limpistolen kan lämna lite trådar här och var, men det är å andra sidan relativt lätta att se.

Borsta figuren varsamt i varmvattnet, se till att inte ha i så mycket diskmedel så går processen snabbare. Undvik få basen för blöt, för det kan resultera att PVA-limmet släpper och det är sådär…

Tvätta av figuren i lite varmvatten…


… Och torka rent figuren med lite hushållspapper. Eldorado-papper duger inte riktigt till det här då det lämnar en massa pappersdamm efter sig. Så kör nåt högkvalitativt, alternativt tvättlappar som är tillverkade att inte släppa skräp efter sig.


Avlutningen följer…

Kommentera

