Tutorial för Asfalt

Dags att äntligen göra en egen tutorial!
Det kan nog uppfattas som att processen tar en dag. Och det gör det nog om man räknar med torktiden för spacklet. Men om man är en äkta gubbspelare så ser man till att göra flera baser i taget så man slipper sitta och vänta på bättre tider i mellan varven.
Det förekommer lite förkortningar i texten och även om nästan alla vet vad de betyder så skadar det inte att vara övertydlig.

VMC= Vallejo Model Colour
VGC= Vallejo Game Colour
GW= Games Workshop

1.
Material som används:
En bas (den jag använder är en mdf-bas från warbases.co.uk)
Vatten
Träspatel (plast går säkert bra det med)
Finspackel (mitt favoritmärke från ÖoB, kostar nästan inget alls)

2.
Jag har kommit på att det nästan funkar bättre om man har en figur med inbyggd bas (Som Ramirez nedan). Det ger en bra utgångspunkt för att hålla asfalten jämn och relativt verklighetstrogen. Figuren är Bob.

3. Man behöver inte använda sådär jättemycket spackel till det här, men eftersom jag är en sådan slösaktig person så lyckas jag alltid ta alldeles för mycket.

4.
Släng på spacklet på bases, och jämna ut med spateln på basen. Tricket är att få det så platt som möjligt, det ska föreställa asfalt och den tenderar att vara både platt och relativt jämn.

5.
Det är nu la magica sker…
Doppa spateln i vatten och börja jämna ut spacklet ordentligt på basen.
Vattnet orsakar en jämn torkyta och det är det som i slutändan kommer göra att det blir lite ruffig yta, men inte lika grov som om man hade lagt på sand.
Det är även viktigt att man börjar från mitten och arbetar ut från sidorna. Delst för att ytan blir jämnare då, och för att man får lite balla effekter av skikt som man med lite färg och tålamod kan måla i lite olika kulörer för att uppnå känslan av att gammal sliten asfalt som lossnat lite.

6.
Basen borde se ut något såhär ungefär.

7.
När allt torkat så lägger jag på en första omgång med grå färg. Jag personligen tycker att VMC 168 (Black Grey) lite vitt ger en bra basfärg som håller sig nära lite äldre asfalt.

8.
Spacklet suger åt sig en hel del färg, så det är viktigt att ha tålamod när man lägger på grundfärgen. Så här ser basen ut när första lagret lagts på och torkat.

9.
Nu är det dags att göra det hela lite mer verklighetstroget.
Jag lägger på en väldigt utspädd wash som är relativt ochra-färgad. I detta fall är det VGC Plague Brown blandat med lite VGC Scrofulous Brown.
Det är bara att lägga lite där man känner för det.
Den här washen kommer knappt att synas, men den hjälper till att bryta upp asfalten på ett väldigt smidigt sätt utan att den ser alldeles för ”gråmålad” ut.

10.
När första omgången wash är på väg att torka (drygt 3 minuter efter att den har lagts på) så drar jag över ytterliggare en wash. Den här är mörkare och är en blandning av VMC 35 (Black Red) och VMC 149 (Chocolate Brown). Även denna är väldigt tunn.

11.
Nu lägger jag på en tredje wash. Man kanske inte behöver göra det här egentligen, men jag gör det i alla fall.
Det är en väldigt utspädd omgång med GW Devlan Mud. Jag använder den för att bygga ihop de två föregående lagren. Detta för att de inte ska se alldeles för kulört ut, utan mer slitage och smuts.

12.
För att visa att det är en väg så målar jag dit en liten vägmarkering.
Och det är nu som det roliga börjar (mest för att man börjar se resultatet ordentligt nu!). Jag tar lite GW Skull White och tar i en pytteliten skvätt  VMC Black Grey för att förgen inte ska vara för vit.
Sen är det bara att drybrusha väldigt försiktigt. Det gäller att vara rätt försiktig då spacklet är rätt skört innan man lagt på ett lager lack. Och se till att det är minimalt med färg när du drybrushar. Bättre att göra två-tre omgångar istället för en enda halvkladdig sådan.

13.
Nu är det dags för lite detaljer så jag slänger i lite VMC Chocolate Brown i groparna samt runt sidorna där spacklet har skapat olika lager.

14.
Nu är det dags att dämpa ner omgången med drybrush lite. Jag lägger på ett lager med outspädd GW Badab Black…

15.
… Och använder sedan en tvättlapp för att suga upp all överskottsfärg. Då får jag det svarta i skuggorna och undviker att basen ser ut att vara taffligt målad.

16.
Och så ett tunnt, tunnt lager med GW Devlan Mud igen.

17.
Färdigt!

Hoppas att övertydligheten var till någon hjälp. Har nån frågor så går det bra att maila mig eller bara posta frågan i kommentarsfältet.

Kommentera

