Metro 2033

Ja jävlar i gatan! Köpte på mig ett exemplar av den svenska översättningen utav Metro 2033 i veckan. Inte för att jag hade några större förhoppningar, jag har trots allt sett Night Watch, vilket tydligen är en annan rysk storsäljare som man verkligen inte fattar handlingen utav. Inte för att man gör det jättemycket heller med Metro 2033, dock så brukar förvirringen uppkomma när karaktärerna rabblar upp en massa stationer med snarlika namn och sen helt plötsligt har en förvirrande dialog. Fast jag är en rätt korkad människa med..
Oavsett, det var faktiskt en riktigt jävla bra bok!
Vad har detta med gubbspel att göra undrar ni då? Förutom den direkta kopplingen mellan böcker, fantasi och tuffa scenarion (och häftiga Späjsmariinböcker där en tjock tremeterskille räddar galaxen).
Jo serrö! Det finns ju självklart en jävla massa figurer som passar in på temat! Listan kommer verkligen inte att vara komplett, men jag ska försöka lista de grejer som i mitt tycke faktiskt är både snygga och vettiga.

Det här inlägget är även menat att blidka min gode kamrat som tyvärr flyttat tillbaka till det ingenmansland som är norrland. Så bildtungt var det här!

Vi börjar enkelt och kör på med Lead Adventure Miniatures  (fast de heter egentligen bara Lead Adventure, Miniatures har jag stoppat in själv för att det inte ska vara helt förvirrande).
Alex har haft en ohyggligt bra start på sitt nya företag, och det ligger väl i stor del att han lyckades binda till ett avtal med den gode Igor Karpov aka Ratnik och hans S.T.A.L.K.E.R-influerade figurer. Ibland kan det vara lite hit and miss, speciellt med vissa händer som ser ut att vara gjorda på i mörkret efter 2 flaskor vodka, men 150:- för 5 figurer tycker jag är helt okej.

Rangen ökar hela tiden, även om Igors fokus just nu ligger lite mer på att göra andra grejer. Bland annat snygga pirater och såklart, Bruegelburg.

Det finns självklart andra företag som gör figurer som passar alldeles utmärkt in i settingen! Det första jag kommer att tänka på är The Assault Group som har det största utbudet när det kommer till moderna soldater. Dock så lider de lite av att de kan uppfattas som taniga bredvid de aningen feta Ratnik/Lead Adventure-figurerna.  Men deras Organised Crime-range, skulpterad av Richard Ansell, borde passa bra in till settingen.

Om TAG är gammalt så är Red Star Miniatures dess totala motsatts.
Deras fokus ligger just nu på Tjetjenien, en konflikt som är bra mycket brutalare än både Afghanistan och Irak.
Men, figurerna är helt fantastiskt härliga! Och deras stil passar väl in i Metro 2033 med sina gympabrallor och allmänt vårdslösa utseende.
Jag har dessvärre glömt av namnet på skulptören, men figurerna tycker jag duger. Och priset är väldigt bra!

Tjetjener:

Ryssar (Fast de heter ju fortfarande Sovjeter i mina ögon…):

Man kan även beställa Red Star Miniatures (som har lite ryska resinfordon med) från Empress Miniautres. De delar skulptör och Empress kör rätt hårt på sina moderna figurer som är oändligt snygga! De figurerna kommer säkert få fokus senare i bloggen.

Ratnik Miniatures (alltså Igor som numera gör de flesta grejerna åt Lead Adventure) har fortfarande kvar ett par av sina Tjetjenienfigurer på sin ryska hemsida. Jag fattar såklart ingenting, men jag antar att man kan maila och förhoppningsvis få fram lite information. Om inte något för att få ett Google Translate-mail, det kan vara otroligt intressant att läsa…


Det är dock inte slut på trevligheterna än!
Mongrel Miniatures fanns det en gång ett företag som hette. De gjorde väldigt snygga, moderna figurer. Men sen en dag, helt plötsligt, så försvann de. Det skapade lite gnäll på TMP, men utöver det hela var det ingen som visste vad som hänt.
And enter Newline Design som köpte upp allt som fanns och började att sälja via sin hemsida, tillsammans med Pontieer Miniautres som hade ett liknande öde som Mongrel.
I alla fall, Mongrel/Newlines ryssar är riktigt läckra och klart värda en titt. Dessvärre har de inte några riktigt bra bilder på sina figurer, så ni får ta er omaket och kolla deras hemsida istället.

Och till sist, äntligen!
Eureka Miniatures, Australiens största gubbspelstillverkare med utbud från 3000 fkr till 4000 ekr med ett par utsvängningar här och där. En hemsida som är helt omöjligt att ta sig igenom om man inte sitter med den dagligen. De har dock en hel  moderna figurer, och deras ryssar är faktiskt inte fy skam! Deras distributör i Europa är Fighting 15’s.

Sådär. Det var allt jag kom på nu som passade in på Metro 2033.
Självklart få ni komma med andra tips som jag helt missat eller bara förbisett.

Comments
4 Responses to “Metro 2033”
  1. Mattias skriver:

    Lustigt, jag läser precis Metro 2033 och blir väldigt sugen på att snickra ihop VDNCh som ett 28 mm-diorama. Tack för tips på gubbar!

    • Redaktörn skriver:

      Najs!
      Då kanske vi till och med kan komma överens om att bygga nåt? 🙂

      • Mattias skriver:

        Vi snackar ihop oss och ser om det kan leda till nåt.

      • Redaktörn skriver:

        Det tycker jag!
        Jag försöker även övertyga en viss norrlänning som är väldigt sugen, men alldeles för upptagen att bygga en löjlig Chtulhu-armé till 40k…

Kommentera

