Nu händer det grejer!

Hej bloggjävel! Long time no see och allt sånt där…

En snabb uppdatering, och jag hoppas kunna få till en ordentlig genomgång snart, nån gång. Nostalgin har i alla fall tagit tag i mig igen. Inte bara för att jag sitter och småmyser över gamla Citadelfigurer (som jag aldrig ägde, dum Epic-spelare som jag var under perioden då GW verkligen kastade sin gamla figurer på folk i ett försök att göra nya). Utan för att min tidiga ungdoms första stora gubbspelskärlek ska bli lanserat igen. Vi pratar om ett spel som baseras på ett rollspel som hette R.Y.M.D, som sedan blev Chronicles, och som sedan, figurspelsmässigt, blev Warzone (korrekt uttal för övrigt är ”Väärtssoooon” enligt en besserwisserbekant under perioden, jag tror han hade fel…).
Åter till ämnet: Kompisföretaget Prodos Games Ltd fick till slut tag på rättigheterna till spelet och började alldeles nyss med sin Kickstarter (jag är lite kluven till den sortens crowdfuning, men det behandlar jag säkert i ett senare inlägg döpt till ”Gubbspel är en gubbhobby för gubbsura”, eller nåt). De har i alla fall, innan kickstartern, kommit igång riktigt rejält och har bland annat startat en facebook-grupp (självklart inte öppen för icke FB-användare, smart…) där de erbjuder sneak peeks en till två gånger om dagen. Jag finner att just den sortens marknadsföring är rätt charmig, även om jag inte kan låta bli att undra hur mycket de har hunnit göra ut i skissväg då de har sneak peakat ett bra tag nu… I alla fall, de har gjort ut flertalet skisser, och herrarna har gjort ett jävla bra jobb med att bevara ursprungskonceptet, samtidigt som de anpassat det till en lite mer modern gubbspelsvärld efter Rackhams ribbhöjning (hö hö) under 2000-talet (rackham återfinns lite senare i det här inlägget). Snyggt och klassiskt på en gång!
Nu kommer vi nog dessvärre aldrig få se sådana här fantastiska figurer mer:

null
Fart rocket and away! – Imperial Rams Cavalry, Skulptör: ? (Av goda skäl!)

Men, låt inte detta faktum göra dig deprimerad. Prins August (ja, samma företag som sålde tenngjutsatserna i vår barndom) äger nog allt till Warzone. Så om du vill ta en sväng om memory lane, och gråta lite över att nostalgins rosa skimmer har blivit ersatt med mörka moln av verklighet, ta en titt här.
Nu får det räcka med raljerande, och här kommer då de nya Warzone-figurerna från Prodo Games. Kickstartern hittar ni för övrigt här
Titta gärna på den ganska löjliga videon med häftiga effekter och gamla Warzone/Chronicles-bilder från Bonner…

Ett varnande finger dock. Figurerna kommer inte göras i metall. Tyvärr har de moderna krafterna börjat verka enormt mycket, så Prodo kommer att 3-d printa grejerna. Hur det påverkar figurernas detaljdjup och hur färgen fäster sen vågar jag inte spekulera om. Men, vi vet alla hur jävla dåliga Wargames Factorys grejer är, och de kör nästan samma metod, även om det är kombinerat med gjutningsapparater likt modellbyggsatser. Prodo har i alla fall sagt att de kommer försöka att göra modellerna i plast, vilket antagligen innebär den otroligt skitiga plastvarianten som Privateer Press kör med sina gubbar. Kinaplastresinskit. Det fanns även ett tillägg om att det skulle bli någon form av resin om de inte får tillräckligt kapital för att täcka kostnaderna för 3-d printingen. Lite förvirrande, och jag hoppas någon gång få möjligheten att sätta mig in i hela den här grejen med att CAD:a ut figurer och printa/resingjuta. Nästa nostalgigrej är en ännu bättre nyhet! I alla fall för alla oss som under 2000-talets mitt blev förtrollade av ett gäng franskmän och deras sanktimeterbaserade spel Confrontation. Figurerna var helt magiskt detaljerade, och vi var nästan i chocktillstånd över detaljnivån, och även gråtarga över att behöva pinna millimetertjocka saker överallt… Ni flesta känner till historien om Rackham, och hur de lyckas med konststycket att förstöra sitt egna företag.
Snabbsummering:
Jean-Paul: – Ääh, Jean-Pierre, bååårdää inntte vii pröövau öön nyy mårknåd tsåm inkään djåårt tförytt?
Jean-Pierre: – Mään viist, lått åss djytta ållt i chinois-plaast ååck tviinga un parr chionisääär måula åt oss!
Sen gick det som det gick. Jean-Paul började att tjejslåss med Jean-Pierre som gick till polisen, och hela Rackham gick i graven på ett ganska ospektakulärt sätt. Deprimerande för den ganska så stora spelarbasen. Och framförallt för gubbspelssamlarna som var förälskade i de superdetaljerade figurerna. Men, Coolminiornot skaffade sig rättigheterna, på nåt sätt, och säljer numer alla figurer med ungefär ett 400% prispåslag…
Nåväl, låt bygonorré vara bygonorré och allt sånt. Nu har i alla fall ett par britter, från det fortfarande aktiva UKCord-forumet (Rackham satte upp officiella Cord’s över hela världen med syftet att ha en officiell representation i varje land) har man tisslat och tasslat om att göra ett nytt Confrontation, ett bra sådant, baserat på 3.5:ans regler, och inte de nya kinesplastfigurreglerna som ingen riktigt förstod, eller ville spela. Det bör tilläggas att detta inte är första gången som ett par individer ska göra ett nytt Confa baserat på det gamla. Men, den här gången så verkar det faktiskt vara på allvar! Legacy och CMON har i alla fall nu köpt alla rättigheter och ska lansera Confrontation Phoenix Edition. Vad det innebär spelmekansiskt och så vidare kan ni läsa i de här trådarna på UKCord:
http://www.conf-federation.org.uk/forum/index.php?topic=16518.0

http://www.conf-federation.org.uk/forum/index.php?topic=16507.0

En vacker dag, när solen skiner och jag verkligen inte har nåt annat för mig, så hoppas jag kunna grotta mig ner i en vacker summering om hur i helvete det gick till när Rackham lyckades bränna alla broar och kasta sitt företag ner i avgrunden. Inte ovanligt för den här hobbyn bör tilläggas, men sättet de gjorde de på, med den mängd spelare de hade, är anmärkningsvärt. Och väldigt franskt. Tills att den här löjliga bloggen får för sig att bli uppdaterad igen, ciao!

Comments
2 Responses to “Nu händer det grejer!”
  1. Jens skriver:

    Hej hej, jag har ngr 80-tals Chaos Dwarfs och High Elf figurer som jag bestämt tror är citadel. Jag skulle kunna tänka mig att sälja dem om jag vet att de hamnar hos ngn som vårdar dem ömt 😀

    • Redaktörn skriver:

      Hej Jens!
      Detta är ett extremt sent svar (det är väl ett sorglig erkännande över hur sällan jag uppdaterar bloggen). Självklart är det intressant. Maila mig på safanni(alfakrull)gmail[point]com

Kommentera

